torsdag 12 maj 2011

Nybakat bröd!

Visst är det underbart med nybakat bröd! Ljumma skivor som smöret smälter på och ett glas mjölk, mums!
Detta brödet ska jag prova att baka i helgen, låter så gott tycker jag! Prova ni också!


FILMJÖLKSBRÖD
Blanda i en stor bunke:
7 dl vetemjöl
4 dl grahamsmjöl
2 dl rågmjöl
1 tsk salt
1 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl hasselnötter
1 dl valnötter
1 dl hela torkade aprikoser
1 dl hela fikon eller dadlar
Blanda i en bunke:
1 l filmjölk
2 dl mörk sirap
1½ tsk bikarbonat
Tillsätt filmjölksblandningen till mjölblandningen och rör till en jämn, tjock smet. Fyll två smorda brödformar med smeten och strö över lite mjöl och flingsalt. Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader ca 1½h. (Täck med folie om de blir för mörka.) Stjälp upp bröden på galler och låt vila inlindade i kökshanddukar i minst 5 timmar.
Lycka till!


I helgen ska trallen oljas, usch jag har så mycket på min lista nu... Roligt när det är klart dock! Ha en skön helg och ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar så blir jag glad!